Popraw ten artykuł

Wymagania dostępności

  • 1.1.1 Treść nietekstowa - poziom A: Wszelkie treści nietekstowe przedstawione użytkownikowi mają swoją alternatywę tekstową, która pełni tę samą funkcję, z wyjątkiem sytuacji opisanych poniżej.

    • Kontrolki użytkownika i wprowadzanie danych przez użytkownika: Jeśli treść nietekstowa jest kontrolką użytkownika lub polem wprowadzania danych, wtedy posiada nazwę opisującą jej przeznaczenie. (Kryterium sukcesu 4.1.2 podaje dodatkowe wymagania dotyczące kontrolek oraz wprowadzania danych przez użytkownika.)
    • Media oparte na czasie: Jeśli treścią nietekstową są media oparte na czasie, wtedy alternatywa tekstowa zawiera przynajmniej opisowe określenie treści nietekstowej. (Wytyczna 1.2 podaje dodatkowe wymagania, jeśli chodzi o media.)
    • Test: Jeśli treść nietekstowa jest testem lub ćwiczeniem, które utraciłoby swój sens ze względu na przedstawienie tej samej treści w postaci tekstu, wtedy alternatywa w postaci tekstu podawać powinna przynajmniej opis pozwalający zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
    • Odczucie zmysłowe: Jeśli treść nietekstowa ma za zadanie przede wszystkim tworzyć konkretne odczucie zmysłowe, wtedy alternatywa w postaci tekstu jest opisem pozwalającym zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
    • CAPTCHA: Jeśli celem treści nietekstowej jest potwierdzenie, że do treści ma dostęp człowiek, a nie komputer, wtedy zapewnia się alternatywę w postaci tekstu, która identyfikuje oraz opisuje cel treści nietekstowej. Zapewnia się również alternatywne zabezpieczenia typu CAPTCHA, dostosowane do różnych możliwości percepcji użytkowników, uwzględniając różne rodzaje niepełnosprawności.
    • Cele dekoracyjne, formatowanie, treść niewidoczna: Jeśli treść nietekstowa pełni funkcję czysto dekoracyjną, używana jest do formatowania wizualnego lub też nie jest przedstawiana użytkownikowi, powinna być wdrożona w sposób umożliwiający technologiom wspomagającym jej zignorowanie.
  • 1.3.3 Właściwości zmysłowe - poziom A: Instrukcje co do zrozumienia i operowania treścią nie opierają się wyłącznie na właściwościach zmysłowych, takich, jak kształt, rozmiar, wzrokowa lokalizacja, orientacja w przestrzeni lub dźwięk.

    Uwaga: Wymagania dotyczące koloru można znaleźć w Wytycznej 1.4.

  • 1.4.1 Użycie koloru - poziom A: Kolor nie jest wykorzystywany jako jedyny wizualny sposób przekazywania informacji, wskazywania czynności do wykonania lub oczekiwania na odpowiedź, czy też wyróżniania elementów wizualnych.

    Uwaga 1: To kryterium sukcesu dotyczy szczególnie percepcji koloru. Inne formy percepcji zostały omówione w Wytycznej 1.3, w tym programowy dostęp do koloru oraz inne rodzaje zaprogramowania prezentacji wizualnej.

Uzasadnienie metody testowej

Użytkownicy, których dotyczy ten wymóg, są osobami widzącymi i nie są to wyłącznie użytkownicy technologii wspomagających, w tym osoby z zaburzeniami widzenia kolorów. Niektórzy użytkownicy korzystający z technologii wspomagających mogą nie mieć możliwości określenia kształtu, rozmiaru, lokalizacji lub postrzegania dźwięku. Aby określić adekwatność instrukcji lub treści i uwzględnić wszelkie ograniczenia postrzegania sensorycznego lub kolorów, wymagana jest kontrola wzrokowa.

Ograniczenia, założenia lub wyjątki

  • KS 1.4.1 nie zabrania używania koloru i może być spełnione za pomocą dodatkowej wskazówki wizualnej (np. koloru i kształtu). Opisy alternatywne, które nie są dostępne wizualnie, nie przeszłyby tych testów.
  • Zgodnie z Objaśnieniem KS 1.4.1 Użycie koloru, gdy sam kolor jest zastosowany do rozróżnienia łączy odwiedzonych i nieodwiedzonych, nie powoduje to niespełnienia tego kryterium sukcesu.
  • Zgodnie z Objaśnieniem KS 1.4.1 Użycie koloru, użycie kolorów różniących się odcieniem i jasnością o współczynniku kontrastu 3:1 lub większym spełnia ten wymóg. Jeśli jednak poznanie treści zależy od zdolności użytkownika do dokładnego postrzegania lub rozróżniania określonego koloru, wymagany będzie dodatkowy wskaźnik wizualny, niezależnie od odpowiedniego współczynnika kontrastu między tymi kolorami.
  • KS 1.3.3 ma zastosowanie do instrukcji i nie może być spełnione poprzez podanie wielu cech sensorycznych (np. koloru i kształtu).
  • Test sygnałów dźwiękowych obejmuje krótkie dźwięki używane do powiadamiania użytkownika, takie jak sygnały potwierdzenia i powiadomienia o błędach. Dźwięk w mediach opartych na czasie jest omówiony w teście podstawowym 16. Tylko audio i tylko wideo.

7.A Procedura testowa użycia koloru

Identyfikator testu podstawowego: 7.A-Color

Identyfikacja treści

Znajdź treści, w których użyto koloru, aby przekazać znaczenie, wskazać działanie, zachęcić do odpowiedzi, wyróżnić element wizualnie lub oznaczyć błędy. Wyklucz kolory wskazujące łącza odwiedzone lub nieodwiedzone.

Instrukcja testowania

  1. Sprawdź, czy spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:
    1. Treść wykorzystująca kolor do przekazania znaczenia zapewnia również widoczny na ekranie odpowiednik tekstowy opisujący kolor lub znaczenie przekazywane przez kolor, gdy użytkownik musi być w stanie dokładnie dostrzec lub rozróżnić określony kolor. [SC 1.4.1]
    2. Treść wykorzystująca kolor do przekazania znaczenia zapewnia również inne wizualne odróżnienie (np. kształt, położenie, rozmiar, podkreślenie) z wyraźnym wskazaniem jego znaczenia, gdy użytkownik musi być w stanie dokładnie dostrzec lub rozróżnić określony kolor. [SC 1.4.1]
    3. Treść wykorzystująca tylko różnicę w kolorach do przekazania znaczenia używa kolorów (odcieni) o współczynniku kontrastu 3:1 lub większym. Treść ta nie wymaga od użytkownika umiejętności dokładnego postrzegania lub rozróżniania konkretnego koloru. [SC 1.4.1]

Wynik testów

Jeśli WSZYSTKIE powyższe testy zakończą się niepowodzeniem, test podstawowy 7.A-Color kończy się niepowodzeniem.

7.B Procedura testowa użycia cech sensorycznych

Identyfikator testu podstawowego: 7.B-SensoryCharacteristics

Identyfikacja treści

Znajdź instrukcje (wskazówki) dotyczące rozumienia i obsługi treści, które opierają się na informacjach sensorycznych w celu przekazywania informacji. Mogą to być odwołania do kształtu, rozmiaru, wizualnej lokalizacji, orientacji lub dźwięku.

Instrukcja testowania

  1. Sprawdź, czy instrukcje zawierają dodatkowe informacje, które pozwalają na zlokalizowanie, rozpoznanie i zrozumienie elementu bez jakiejkolwiek wiedzy o jego kształcie, rozmiarze lub względnej pozycji. [SC 1.3.3] Na przykład:
    • Aby zobaczyć zmiany, wybierz okrągły przycisk z napisem „Idź” (dodatkowa informacja o napisie na przycisku).
    • Łącza po prawej stronie, z nagłówkiem „Zasoby”, zawierają dalsze informacje (dodatkowa informacja o nagłówku).
    • Wybierz przycisk „Anuluj” w prawym dolnym rogu, aby zamknąć tę sesję (podana także nazwa przycisku).
  2. Sprawdź, czy wszelkie wskazówki dźwiękowe dostarczają również wskazówek wizualnych i/lub tekstowych określonych programowo. Na przykład,
    • „Rozpocznij quiz po usłyszeniu sygnału dźwiękowego i pojawieniu się zegara”.

Wynik testów

Jeśli którykolwiek z powyższych testów zakończy się niepowodzeniem, test podstawowy 7.B-SensoryCharacteristics kończy się niepowodzeniem.

7.C Procedura testowa użycia sygnałów dźwiękowych

Identyfikator testu bazowego: 7.C-AudibleCues

Identyfikacja treści

Znajdź wszelkie krótkie sygnały dźwiękowe/dźwiękowe, które służą jako powiadomienie dla użytkownika, takie jak sygnał dźwiękowy oznaczający wystąpienie błędu lub sygnał dźwiękowy wskazujący wiadomość przychodzącą.

Instrukcja testowania

  1. Sprawdź, czy tekst alternatywny, który opisuje przeznaczenie dźwięku, jest wyposażony w wskazówkę dźwiękową. [SC 1.1.1]Na przykład:
    • W wymaganym polu rozlega się krótki sygnał dźwiękowy i gwiazdka, aby powiadomić użytkownika, że pole musi zostać wypełnione.
    • Gdy licznik odlicza czas, rozlega się dzwonek, a na ekranie pojawia się komunikat „Zostały dwie minuty!”.

Wynik testów

Jeśli którykolwiek z powyższych testów zakończy się niepowodzeniem, test podstawowy 7.C-AudibleCues kończy się niepowodzeniem.

Poradnik: Wskazówki dotyczące usprawniania procesu testowego

  • Treści, w których użyto koloru, muszą mieć dodatkową wskazówkę wizualną.
  • Instrukcje, które opierają się na charakterystyce sensorycznej, muszą zawierać wskazówkę niesensoryczną.
  • Wyświetlenie treści w skali szarości może pomóc w identyfikacji treści wykorzystujących wyłącznie kolor do przekazywania informacji.

Techniki WCAG 2.2

Przy opracowywaniu tej procedury testowej, wzięto pod uwagę następujące wystarczające techniki i typowe błędy: