Wymagania dostępności
- 1.1.1 Treść nietekstowa
-
poziom A: Wszelkie treści nietekstowe przedstawione użytkownikowi mają swoją alternatywę tekstową, która pełni tę samą funkcję, z wyjątkiem sytuacji opisanych poniżej.
- Kontrolki użytkownika i wprowadzanie danych przez użytkownika: Jeśli treść nietekstowa jest kontrolką użytkownika lub polem wprowadzania danych, wtedy posiada nazwę opisującą jej przeznaczenie. (Kryterium sukcesu 4.1.2 podaje dodatkowe wymagania dotyczące kontrolek oraz wprowadzania danych przez użytkownika.)
- Media oparte na czasie: Jeśli treścią nietekstową są media oparte na czasie, wtedy alternatywa tekstowa zawiera przynajmniej opisowe określenie treści nietekstowej. (Wytyczna 1.2 podaje dodatkowe wymagania, jeśli chodzi o media.)
- Test: Jeśli treść nietekstowa jest testem lub ćwiczeniem, które utraciłoby swój sens ze względu na przedstawienie tej samej treści w postaci tekstu, wtedy alternatywa w postaci tekstu podawać powinna przynajmniej opis pozwalający zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
- Odczucie zmysłowe: Jeśli treść nietekstowa ma za zadanie przede wszystkim tworzyć konkretne odczucie zmysłowe, wtedy alternatywa w postaci tekstu jest opisem pozwalającym zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
- CAPTCHA: Jeśli celem treści nietekstowej jest potwierdzenie, że do treści ma dostęp człowiek, a nie komputer, wtedy dostarcza się alternatywę w postaci tekstu, która identyfikuje oraz opisuje cel treści nietekstowej. Dostarcza się również alternatywnych zabezpieczeń typu CAPTCHA, dostosowanych do różnych możliwości percepcji użytkowników, uwzględniając różne rodzaje niepełnosprawności.
- Cele dekoracyjne, formatowanie, treść niewidoczna: Jeśli treść nietekstowa pełni wyłącznie funkcję dekoracyjną, używana jest do formatowania wizualnego lub też nie jest przedstawiana użytkownikowi, powinna być wdrożona w sposób umożliwiający technologiom wspomagającym jej zignorowanie.
-
1.4.5 Obrazy tekstu - poziom AA: Jeśli wykorzystywane technologie mogą przedstawiać treść wizualnie, do przekazywania informacji wykorzystuje się tekst, a nie tekst w postaci grafiki, z wyjątkiem następujących sytuacji:
- Możliwy do dostosowania: Obraz tekstu może być dostosowany wizualnie do wymagań użytkownika;
-
Istotny: Prezentacja tekstu w postaci graficznej jest istotna dla zrozumienia przekazywanej informacji.
Uwaga: Tekst, który jest częścią logo lub nazwy własnej produktu, jest w tym przypadku uznawany za istotny.
- 4.1.2 Nazwa, rola, wartość** - **poziom AA: Dla wszystkich komponentów interfejsu użytkownika (w tym, ale nie tylko elementów formularzy, łączy oraz komponentów wygenerowanych przez skrypty) nazwa oraz rola (przeznaczenie) mogą być odczytane przez program komputerowy, a stan, właściwości oraz wartości, które mogą być ustawione przez użytkownika, mogą również być ustawione przez program komputerowy; powiadomienie o zmianach w tych elementach dostępne jest dla programów użytkownika, w tym technologii wspomagających.
Uzasadnienie metody badania
Wszystkie obrazy znaczące i dekoracyjne muszą zostać ocenione. Określono testy dla niektórych typów obrazów.
Ograniczenia, założenia lub wyjątki
- Powszechnie używane formaty obrazów to .jpg, .png, .svg, .gif, .tiff, .bmp. W użyciu są również inne formaty graficzne i należy wziąć je pod uwagę w tym teście.
- Cele dekoracyjne, formatowanie, treść niewidoczna: Jeśli treść nietekstowa pełni jedynie funkcję dekoracyjną, używana jest do formatowania wizualnego lub też nie jest przedstawiana użytkownikowi, powinna być wdrożona w sposób umożliwiający technologiom wspomagającym jej zignorowanie.
- CAPTCHA: Jeśli celem treści nietekstowej jest potwierdzenie, że do treści ma dostęp człowiek, a nie komputer, wtedy dostarcza się alternatywę w postaci tekstu, która identyfikuje oraz opisuje cel treści nietekstowej. Dostarcza się również alternatywnych zabezpieczeń typu CAPTCHA, dostosowanych do różnych możliwości percepcji użytkowników, uwzględniając różne rodzaje niepełnosprawności.
- Obrazy tekstu, które są niezbędne do przekazywania informacji, są wyłączone z KS 1.4.5. Tekst, który jest częścią logo lub nazwy własnej produktu, jest w tym przypadku uznawany za istotny.
- Definicja obrazu tekstu zawiera uwagę: „Uwaga: Nie dotyczy to tekstu znajdującego się na obrazie, w którym ważna jest inna treść wizualna.” Przykłady takich zdjęć obejmują wykresy, zrzuty ekranu i diagramy, które wizualnie przekazują ważne informacje za pomocą czegoś więcej niż tylko tekstu.
- Równoważne opisy obrazu w tekście strony pozwolają uznać obraz za dekoracyjny. Nie wymaga to jednak usunięcia z obrazu żadnych dostępnych atrybutów tekstowych.
- Chociaż historycznie atrybut longdesc był używany w celu zapewnienia rozszerzonego opisu obrazów i jest wymieniony jako wystarczająca technika w WCAG (H45), technika ta nie jest obecnie dobrze obsługiwana pod względem dostępności i nie jest częścią dostępnej nazwy ani sposobem zapewnienia dostępnego opisu dla obrazu; dlatego ten test podstawowy nie akceptuje wspomnianej techniki.
Procedura testu dla KS 1.1.1 Treść nietekstowa oraz 4.1.2 Nazwa, rola, wartość
Identyfikacja treści
- Zidentyfikuj wszystkie obrazy
- Przejrzyj kontekst każdego obrazu, aby określić jego przeznaczenie:
- Znaczący: przekazuje informacje (obejmuje obrazy tekstu; obrazy funkcjonalne używane do inicjowania akcji, przekazywania znaczenia lub zachęcania do odpowiedzi; mapy obrazów itp.)
- Dekoracyjny: nie przekazuje żadnych istotnych informacji lub jest opisany w treści tekstu
- CAPTCHA: zaprojektowany w celu ustalenia, czy dostęp do treści ma osoba, czy komputer
- Tekst: obraz tekstu, z wyjątkiem sytuacji, gdy tekst jest częścią logo
Obrazy znaczące
Instrukcja testowania
Jeśli jest to obraz znaczący (przekazuje informacje):
- Sprawdź, czy kombinacja dostępnej nazwy i dostępnego opisu zapewnia równoważny opis. Wiele atrybutów służy do ustalenia dostępnej nazwy i dostępnego opisu. Zobacz Mapowanie API dostępności HTML 1.0 dla img.
- Opisy obrazu dostarczane w treści strony muszą być powiązane programowo.
- Sprawdź, czy NIE określono dla obrazu atrybutu ARIA role=”presentation”.
- Sprawdź, czy atrybut aria-hidden NIE jest ustawiona na “true”.
Wynik testów
Jeżeli którakolwiek z powyższych prób zakończy się niepowodzeniem, wówczas test KS 1.1.1, KS 4.1.2 oraz wymaganie podstawowe nr 6 kończy się niepowodzeniem.
Obrazy dekoracyjne
Instrukcja testowania
Jeśli obraz jest dekoracyjny, sprawdź, czy spełniony jest przynajmniej jeden z poniższych warunków:
- Ustawiono dla obrazu atrybut ARIA role=”presentation”.
- Ustawiono dla obrazu atrybut aria-hidden=”true”.
- Kombinacja dostępnej nazwy i dostępnego opisu jest pusta (np. “”). Wiele atrybutów służy do ustalenia dostępnej nazwy i dostępnego opisu. Zobacz Mapowanie API dostępności HTML 1.0 dla img.
- Obraz jest wstawiany za pomocą CSS (np. za pomoca właściwości background-image).
Wynik testów
Jeżeli którakolwiek z powyższych prób zakończy się niepowodzeniem, wówczas test KS 1.1.1, KS 4.1.2 oraz wymaganie podstawowe nr 6 kończy się niepowodzeniem.
Obrazy CAPTCHA
Instrukcja testowania
Jeśli obraz jest obrazem Captcha:
- Sprawdź, czy kombinacja dostępnej nazwy i dostępnego opisu wskazuje i wyjaśnia sens CAPTCHA.
- Sprawdź, czy zapewnione są alternatywne formy CAPTCHA przynajmniej dla użytkowników niewidomych i niedosłyszących.
Wynik testów
Jeżeli którakolwiek z powyższych prób zakończy się niepowodzeniem, wówczas test KS 1.1.1, KS 4.1.2 oraz wymaganie podstawowe nr 6 kończy się niepowodzeniem.
Procedura testu dla KS 1.4.5 Obrazy tekstu
Identyfikacja treści
Zidentyfikuj wszelkie obrazy tekstu, z wyjątkiem przypadków, w których konkretna prezentacja tekstu jest niezbędna dla przekazywanych informacji (np. logotypy lub tekst, który jest częścią logo lub nazwy marki).
Instrukcja testowania
- Sprawdź, czy za pomocą tekstu nie można uzyskać takiej samej wizualnej prezentacji i efektu, jak za pomocą obrazu tekstu.
- Sprawdź, czy obraz tekstu można dostosować wizualnie do wymagań użytkownika.
- Na przykład strona internetowa pozwala użytkownikom określić ustawienia czcionki, rozmiaru, koloru i tła, a następnie wszystkie obrazy tekstu są dostarczane na podstawie tych ustawień.
Wynik testów
Jeżeli którakolwiek z powyższych prób zakończy się niepowodzeniem, wówczas test KS 1.4.5 oraz wymaganie podstawowe nr 6 kończy się niepowodzeniem.
Wskazówki dotyczące usprawniania procesu testowego
Techniki WCAG 2.1
Opracowując tę procedurę testową, wzięto pod uwagę następujące wystarczające techniki i typowe defekty:
-
ARIA6: Używanie atrybutu aria-label, aby zapewnić etykiety dla obiektów
- ARIA15: Używanie atrybutu aria-describedby, aby zapewnić odpowiedniki tekstowe dla obrazów
- H36: Używanie atrybutów alt na obrazach używanych jako przyciski przesyłania
- H37: Używanie atrybutów alt w elementach img
- H67: Używanie pustego tekstu alternatywnego i nieużywanie atrybutu title w elementach img dla obrazów, które powinny być zignorowane przez technologię wspomagającą
- G143: Zapewnienie tekstu alternatywnego opisującego zadanie CAPTCHA
- G144: Zapewnienie, że strona internetowa zawiera inny CAPTCHA służący temu samemu celowi przy użyciu innej modalności
- Zapewnienie tekstowych alternatyw dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego
- F30: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 i 1.2.1 z powodu użycia alternatyw tekstowych, które nie są alternatywne (np. nazw plików lub tekstu zastępczego)
- F38: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu pominięcia w HTML atrybutu alt dla treści nietekstowych wykorzystywanych wyłącznie w celach dekoracyjnych
- F39: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 ze względu na dostarczenie tekstu alternatywnego, który nie jest pusty (np. alt="spacja" lub alt="obraz") dla obrazów, które powinny zostać zignorowane przez technologię asystującą
- F65: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu pominięcia atrybutu alt lub tekstu alternatywnego w elementach img, elementach area i polach typu "image"
- C9: Używanie CSS do dodawania obrazów dekoracyjnych