Definicje w Słowniku testera pochodzą głównie ze Słownika wyrażeń związanych z testowaniem wykorzystywanych w sylabusie CTFL 2018 opublikowanym przez Stowarzyszenia Jakości Systemów Informatycznych (SJSI).
Popraw ten artykuł
A - B - C - Ć - D - E - F - G - H - I - J - K - L - Ł - M - N - O - P - R - S - Ś - T - U - W - Z - Ż - Ź
A
- audytor
- Osoba, zespół ludzi, organizacja, dział wewnętrzny lub inny podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie oceny.
- analiza statyczna kodu
- Analiza kodu źródłowego bez wykonywania oprogramowania.
- analiza testów
- Proces analizy podstawy testów i definiowania celów testu.
- audyt
- Niezależne badanie produktu pracy, procesu lub zestawu procesów wykonywanych przez stronę trzecią w celu oceny zgodności ze specyfikacjami, standardami, umowami lub innymi kryteriami. Wg [IEEE 1028].
- awaria
- Odchyłka modułu lub systemu od oczekiwanego zachowania lub rezultatu działania (wg Fenton).
B
C
- cel testu
- Przyczyna lub powód zaprojektowania i przeprowadzania testu.
- certyfikacja
- Proces potwierdzajacy, że moduł, system lub osoba spełnia określone wymagania.
D
- defekt
- Niedoskonałość lub wada produktu pracy, polegająca na niespełnieniu wymagań. Wg [IEEE 1044:2009]
- dostępność
- Stopień, w jakim produkt lub system może być używany przez ludzi z szerokim zakresem cech i możliwości, by osiągnąć specyficzny cel w specyficznym kontekście użycia [ISO 25010]. Patrz także: użyteczność.
E
- element testowy
- Pojedynczy element, który należy przetestować. Na ogół jest jeden przedmiot testów i wiele elementów testowych.
- ewaluacja
- patrz testowanie
- ewaluator
- Osoba, zespół ludzi, organizacja, dział wewnętrzny lub inny podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie oceny.
F
- funkcjonalność
- Zdolność oprogramowania do zapewnienia funkcji odpowiadających zdefiniowanym i przewidywanym potrzebom, gdy oprogramowanie jest używane w określonych warunkach (ISO 9126).
H
- historyjka użytkownika
- Testowalne wymaganie biznesowe powszechnie stosowane w zwinnym wytwarzaniu oprogramowania, zazwyczaj składające się z jednego zdania, opisującego jakiej użyteczności użytkownik potrzebuje i z jakich powodów, także niefunkcjonalne kryteria i zawiera kryteria akceptacji.
I
- implementacja testów
- Czynność polegająca na przygotowaniu testaliów potrzebnych do wykonania testów, oparta na analizie i projektowaniu testów.
- infrastruktura testu
- Organizacyjne artefakty niezbędne do przeprowadzenia testu, składające się ze środowisk testowych, wyposażenia biurowego i procedur.
J
K
- karta opisu testu
- Deklaracja celow testu oraz ewentualnie pomysłów na testowanie.
- kierownik testów
- Osoba odpowiedzialna za zarządzanie czynnościami testowymi, zasobami oraz oceną przedmiotu testu. Osoba, która kieruje, zarządza, administruje, planuje i reguluje ocenę przedmiotu testu.
- komisarz ds. oceny
- (ang. evaluation commissioner). Zobacz → zlecający ocenę.
- kryteria zaliczenia/niezaliczenia
- Reguły decyzyjne wykorzystywane do określenia, czy obiekt testowany (funkcja) lub cecha zaliczyła test. (IEEE 829)
L
- lista zasobów podstawowych
- (ang. Core Resource List). Zbiór zasobów ogólnych, kluczowych dla oceny użyteczności i dostępności witryny, które można znaleźć na większości witryn.
M
- małpie testowanie
- Metoda testowania polegajaca na losowym wyborze z szerokiego zakresu wejść i losowym naciskaniu przycisków, ignorując sposób, w jaki produkt powinien być używany.
- moduł
- Najmniejsza część systemu, która może być testowana w izolacji.
N
- najlepsza praktyka
- Zalecana metoda albo nowatorska praktyka, która przyczynia się do lepszych wyników organizacji w konkretnym kontekście, zwykle uważana za „najlepszą” przez inne organizacje.
- narzędzie testowe
- Oprogramowanie, które wspomaga jedną lub kilka czynności testowych, takich jak planowanie, zarządzanie, specyfikacja, wykonanie i analiza testów (TMap)
- niezdany
- Test uznaje się za niezdany lub niezaliczony, jeśli jego rzeczywisty rezultat nie zgadza się z oczekiwanym. Zobacz → test niezdany.
- niezgodność
- Niespełnienie konkretnego wymagania (ISO 9000)
- norma
- Formalny, o ile to możliwe obowiązkowy, zbiór wymagań stworzony i uzywany do opisu zalecanego spójnego podejścia do sposobu pracy lub do dostarczenia wytycznych (np. normy ISO/IEC, normy IEEE lub normy w organizacjach). (wg CMMI)
O
- oceniający
- Osoba, zespół ludzi, organizacja, dział wewnętrzny lub inny podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie oceny.
- ocena heurystyczna
- Technika statycznego testowania użytecznoscci mająca na celu określenie zgodności interfejsu użytkownika lub projektu tego interfejsu. Wykorzystując tę technikę przeglądający sprawdzają interfejs i oceniają jego zgodność z uznanymi zasadami użyteczności (tzw. „heurystykami”).
P
- plan testów
- Dokumentacja opisująca cele testowe do osiągnięcia oraz środki i harmonogram ich realizacji, zorganizowane tak, by koordynować czynności testowe (wg ISO 29119)
- planowanie testów
- Czynność tworzenia planów testów lub wprowadzanie do nich zmian.
- podejście do testowania
- Implementacja strategii testowej w określonym projekcie.
- podstawa testów
- Wszystkie dokumenty, z których można wywnioskować wymagania dla moddułu lub systemu. Dokumentacja, na podstawie której oparte są przypadki testowe.
- podstawowy zestaw testów
- Zestaw przypadków testowych powstały na podstawie wewnętrznej struktury modułu lub specyfikacji, który zapewnia 100% określonego kryterium pokrycia.
- pokrycie
- Stopień, wyrażony w procentach, w jakim określone elementy pokrycia zostały określone lub sprawdzone przez zestaw testowy.
- polityka testów
- Dokument wysokiego poziomu opisujący zasady, podejście i główne zadania organizacji dotyczące testowania.
- pomiar
- Proces przypisania liczby bądź kategorii do obiektu mający na celu opisanie danej właściwości obiektu. (ISO 14598)
- procedura testowa
- Sekwencja przypadków testowych w kolejności wykonywania oraz wszelkie powiązane działania, które mogą być wymagane do ustawienia warunków wstępnych i wszelkich czynności podsumowujących po wykonaniu.[ISO 29119].
- proces testowy
- Zbiór powiązanych ze sobą działań obejmujący planowanie i monitorowanie testów, analizę testów, projektowanie testów, implementację testów i zakończenie testów.
- projektowanie testu
- Czynność wyprowadzania i specyfikowania przypadków testowych z warunków testowych. Wg ISO 29119].
- przegląd
- Ocena produktu lub statusu projektu mająca na celu stwierdzenie rozbieżności od planowanych założeń i rekomendację usprawnień. Przykłady: przegląd wstępny, przegląd kierowniczy, przegląd techniczny, inspekcja.
- przegląd formalny
- Przeglad charakteryzujący się udokumentowanymi procedurami i wymaganiami, np. inspekcja.
- przegląd nieformalny
- Przegląd, który nie jest oparty na formalnej (udokumentowanej) procedurze.
- przypadek testowy
- Zestaw warunków wstępnych, danych wejściowych, akcji (w stosownych przypadkach), oczekiwanych rezultatów i warunków końcowych opracowany w oparciu o warunki testowe. Wg [ISO/IEC/IEEE 29119]
- przypadek użycia
- Sekwencja transakcji w interakcji pomiędzy aktorem a modułem lub systemem z namacalnym rezultatem, przy czym aktorem może być użytkownik lub cokolwiek innego, co może wymieniać informacje z systemem.
R
- raport z oceny
- Dokument podsumowujący wyniki oceny, np. wnioski, zalecenia, oraz ustalenia.
- retest
- test poprawek błędów
- rezultat
- Konsekwencja / wynik wykonania testu.
- rzeczywisty rezultat
- (ang. actual result). Wytworzone (zaobserwowane) zachowanie się modułu lub systemu podczas testowania tego modułu lub systemu.
S
- specyfikacja procedury testowej
- Dokument określajacy ciąg akcji umożliwiający wykonanie testu. Znana także jako skrypt testowy lub manualny skrypt testowy (wg IEEE 829)
- spolegliwość
- Zdolność oprogramowania do podlegania standardom, konwencjom albo regulacjom prawnym i podobnym rozporządzeniom. [IEEE 730-2014.6]
- strategia testów
- Dokumentacja, która wyraża ogólne wymagania dotyczące testowania jednego lub większej liczby projektów prowadzonych w organizacji, dostarczająca szczegółowych informacji na temat sposobu przeprowadzania testów i zgodna z polityką testów. Wg [ISO 29119]
- sumaryczny raport z testów
- Raport z testów, który zawiera ocenę odpowiednich pozycji testowych w odniesieniu do kryteriów wyjścia (wg ISO 29119)
Ś
- środowisko testowe
- Środowisko, w skład którego wchodzi sprzęt, wyposażenie, symulatory, narzędzia programowe oraz inne elementy wspierające, potrzebne do wykonania testu (wg ISO/IEC/IEEE 24765)
T
- test niezdany
- Status przypisany do wykonanego testu, gdy wynik rzeczywisty nie jest zgodny z wynikiem oczekiwanym.
- test zdany
- Status przypisany do wykonanego testu, gdy wynik rzeczywisty jest zgodny z wynikiem oczekiwanym.
- tester
- Wykwalifikowany profesjonalista, zaangażowany w testowanie modułu lub systemu.
- testowanie
- Proces składający się z wszystkich czynności cyklu życia, zarówno statycznych jak i dynamicznych; skoncentrowany na planowaniu, przygotowaniu i ewaluacji oprogramowania oraz powiązanych produktów w celu określenia czy spełniają one wyspecyfikowane wymagania oraz wykazania, że są one dopasowane do swoich celów oraz do wykrywania usterek.
- testowanie akceptacyjne
- Testowanie formalne przeprowadzane w celu umożliwienia użytkownikowi, klientowi lub innemu uprawnionemu podmiotowi ustalenia, czy zaakceptować system lub moduł. Wg [ISO/IEC/IEEE 24765]
- testowanie akceptacyjne zgodności z umową
- Testy akceptacyjne przeprowadzone w celu sprawdzenia, czy system spełnia wymagania umowy.
- testowanie dostępności
- Testowanie mające na celu określenie czy użytkownik będący osobą niepełnosprawną może używać modułu lub systemu. [Gerrard]
- testowanie dostępności cyfrowej
- Proces kontroli jakości dokumentu cyfrowego lub aplikacji w celu sprawdzenia zgodności z uznanym standardem dostępności (np. WCAG) lub dostosowania do wymagań osób ze specjalnymi potrzebami (osób z niepełnosprawnościami, starszych, w warunkach ograniczających możliwość korzystania z określonego medium, np. dźwięku)
- testowanie gruntowne
- Podejście do testów, w którym zestaw testowy obejmuje wszystkie kombinacje wartości wejściowych i warunków wstępnych.
- testowanie użyteczności
- Testowanie mające na celu ocenę stopnia, w jakim system może być używany przez określonych użytkowników w sposób skuteczny, wydajny i przynoszący satysfakcję w określonym kontekście użycia Wg [ISO 25010]
- twórca strony internetowej
- Osoba, zespół ludzi, organizacja, dział wewnętrzny lub inny podmiot zaangażowany w proces tworzenia witryny, w tym między innymi autorzy treści, projektanci, programiści, testerzy zapewniania jakości oraz menadżerowie projektu.
U
- usprawnienie procesu testowego
- Program aktywności zaprojektowany, aby poprawić wydajność i dojrzałość procesu testowego w organizacji oraz wynik takiego programu (wg CMMI)
- użyteczność
- Stopień, w jakim dany moduł lub system może być używany przez określonych użytkowników dla osiągnięcia określonych celów w określonym kontekście użytkowania. Wg [ISO 25010]
W
- walidacja
- Sprawdzanie poprawności i dostarczenie obiektywnego dowodu, że produkt procesu wytwarzania oprogramowania spełnienia potrzeby i wymagania użytkownika. [ISO 9000]
- walidator
- Program sprawdzający poprawność dokumentu o określonej składni, np. walidator kodu HTML, walidator kodu CSS. Pomyślne przejście walidacji oznacza zwykle, że kod został napisany zgodnie z gramatyką (składnią) danego języka.
- warunek testowy
- Element lub zdarzenie modułu lub systemu, które można zweryfikować za pomocą co najmniej jednego przypadku testowego, np. funkcja, transakcja, cecha, atrybut, element strukturalny. [IEEE-610]
- weryfikacja
- Egzaminowanie poprawności i dostarczenie obiektywnego dowodu, że produkt procesu wytwarzania oprogramowania spełnienia zdefiniowane wymagania. [ISO 9000]
- właściciel strony internetowej
- Osoba, zespół ludzi, organizacja, dział wewnętrzny lub inny podmiot odpowiedzialny za stronę internetową.
- wykonywanie testu
- Proces przeprowadzenia testu na module lub systemie, w wyniku którego otrzymujemy rzeczywiste rezultaty.
- wymaganie
- Postanowienie zawierające kryteria, które należy spełnić. [ISO/IEC 14143-2]
- wymaganie testowalne
- Wymaganie, które jest określone przy użyciu pojęć umożliwiających stworzenie projektu testu (a następnie przypadków testowych) i wykonanie testów w celu określenia, czy wymaganie to zostało spełnione (wg IEEE 610).
Z
- zarządzanie testami
- Planowanie, harmonogramowanie, szacowanie, monitorowanie, raportowanie, nadzór i zakańczanie czynności testowych (wg ISO/IEC/IEEE 29119).
- zasób
- Sieciowy (internetowy) obiekt danych identyfikowany przez unikalny identyfikator URI (ang. Uniform Resource Identifier). Uwaga: Definicja obejmuje zarówno zasoby HTTP, jak i zasoby nie-HTTP, takie jak np. zasoby dostępne za pośrednictwem protokołu FTP.
- zasób HTTP
- Sieciowy (internetowy) obiekt danych identyfikowany za pomocą pojedynczego żądania HTTP. Zasobem może być obrazek, strona HTML czy plik z kodem JavaScript. Protokół HTTP nie określa, czym dokładnie jest zasób. Określa jedynie sposób, w jaki można dostać się do zasobów. Każdy zasób ma swój unikalny identyfikator. Ten identyfikator to URI (ang. Uniform Resource Identifier).
- zdany
- Test jest uważany za zdany lub zaliczony, jeśli jego rezultat jest zgodny z rezultatem oczekiwanym. Zobacz → test zdany.
- zlecający ocenę
- (ang. evaluation commissioner). Osoba, zespół ludzi, organizacja, dział wewnętrzny lub inny podmiot, który zlecił ocenę. Uwaga: W wielu przypadkach zlecajacym ocenę będzie właściciel lub twórca, wydawca witryny. Ale może to być również np. naukowiec prowadzący badania dostępności albo podmiot monitorujący dostępność stron internetowych i aplikacji mobilnych.