Popraw ten artykuł

Wymagania dostępności

  • 1.1.1 Treść nietekstowa - poziom A: Wszelkie treści nietekstowe przedstawione użytkownikowi mają swoją alternatywę tekstową, która pełni tę samą funkcję, z wyjątkiem sytuacji opisanych poniżej.

    • Kontrolki użytkownika i wprowadzanie danych przez użytkownika: Jeśli treść nietekstowa jest kontrolką użytkownika lub polem wprowadzania danych, wtedy posiada nazwę opisującą jej przeznaczenie. (Kryterium sukcesu 4.1.2 podaje dodatkowe wymagania dotyczące kontrolek oraz wprowadzania danych przez użytkownika.)
    • Media oparte na czasie: Jeśli treścią nietekstową są media oparte na czasie, wtedy alternatywa tekstowa zawiera przynajmniej opisowe określenie treści nietekstowej. (Wytyczna 1.2 podaje dodatkowe wymagania, jeśli chodzi o media.)
    • Test: Jeśli treść nietekstowa jest testem lub ćwiczeniem, które utraciłoby swój sens ze względu na przedstawienie tej samej treści w postaci tekstu, wtedy alternatywa w postaci tekstu podawać powinna przynajmniej opis pozwalający zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
    • Odczucie zmysłowe: Jeśli treść nietekstowa ma za zadanie przede wszystkim tworzyć konkretne odczucie zmysłowe, wtedy alternatywa w postaci tekstu jest opisem pozwalającym zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
    • CAPTCHA: Jeśli celem treści nietekstowej jest potwierdzenie, że do treści ma dostęp człowiek, a nie komputer, wtedy zapewnia się alternatywę w postaci tekstu, która identyfikuje oraz opisuje cel treści nietekstowej. Zapewnia się również alternatywne zabezpieczenia typu CAPTCHA, dostosowane do różnych możliwości percepcji użytkowników, uwzględniając różne rodzaje niepełnosprawności.
    • Cele dekoracyjne, formatowanie, treść niewidoczna: Jeśli treść nietekstowa pełni funkcję czysto dekoracyjną, używana jest do formatowania wizualnego lub też nie jest przedstawiana użytkownikowi, powinna być wdrożona w sposób umożliwiający technologiom wspomagającym jej zignorowanie.
  • 1.4.5 Obrazy tekstu - poziom AA: Jeśli wykorzystywane technologie mogą przedstawiać treść wizualnie, do przekazywania informacji wykorzystuje się tekst, a nie obraz tekstu, z wyjątkiem następujących sytuacji:

    • Możliwy do dostosowania: Obraz tekstu może być dostosowany wizualnie do wymagań użytkownika;
    • Istotny: Prezentacja tekstu w postaci graficznej jest istotna dla zrozumienia przekazywanej informacji.

Uwaga: Tekst, który jest częścią logo lub nazwy własnej produktu, jest w tym przypadku uznawany za istotny.

Uzasadnienie metody testowej

  • Testowanie obrazów ocenia obrazy jako elementy zakodowane, aby ustalić, czy autor treści określił je jako znaczące lub dekoracyjne. Istnieją jednak pewne scenariusze, opisane w testach, w których programowe określenie autora może być nieprawidłowe.
  • Testy wykorzystują wskazówki z samouczka WAI W3C Images Tutorial
  • Wszystkie obrazy znaczące i dekoracyjne muszą zostać ocenione. Do obrazu może mieć zastosowanie wiele testów.

Ograniczenia, założenia lub wyjątki

  • Obraz, który ma alternatywę w postaci niepustego tekstu alternatywnego, został uznany przez autora treści za znaczący. Autor zdecydował, że ten obraz nie powinien być ignorowany przez technologię wspomagającą.
  • Obraz, który ma pusty tekst alternatywny, został uznany przez autora treści za dekoracyjny. Autor zdecydował, że ten obraz powinien być ignorowany przez technologię wspomagającą.
  • Powszechnie używane formaty obrazów to .jpg, .png, .svg, .gif, .tiff, .bmp. W użyciu są również inne formaty graficzne, które powinny być brane pod uwagę w tym teście.
  • Cele dekoracyjne, formatowanie, treść niewidoczna: Jeśli treść nietekstowa pełni funkcję czysto dekoracyjną, używana jest do formatowania wizualnego lub też nie jest przedstawiana użytkownikowi, powinna być wdrożona w sposób umożliwiający technologiom wspomagającym jej zignorowanie.
  • Obrazy tekstu, które są niezbędne do przekazywania informacji, są wyłączone z KS 1.4.5. Tekst, który jest częścią logo lub nazwy własnej produktu, jest w tym przypadku uznawany za istotny.
  • Definicja obrazu tekstu zawiera uwagę: „Uwaga: Nie dotyczy to tekstu znajdującego się na obrazie, w którym ważna jest inna treść wizualna.” Przykładami takich obrazów są wykresy, zrzuty ekranu i diagramy, które wizualnie przekazują ważne informacje nie tylko za pomocą tekstu.

6.A Procedura testowa dla obrazów z niepustą alternatywą tekstową

Identyfikator testu podstawowego: 6.A-MeaningfulImage

Identyfikacja treści

Znajdź wszystkie obrazy, które mają niepustą alternatywę tekstową (kombinację dostępnej nazwy i dostępnego opisu) zgodnie z mapowaniami API dostępności HTML 1.0 dla img.

Instrukcja testowania

  1. Potwierdź, że żaden z poniższych warunków nie jest prawdziwy:
    • Obraz jest związany z projektowaniem/formatowaniem dokumentu i może zostać zignorowany przez technologię wspomagającą bez utraty znaczenia dokumentu.
    • Obraz nie jest widoczny w dokumencie.
  2. Sprawdź, czy niepusta tekstowa alternatywa (połączenie dostępnej nazwy i dostępnego opisu) zapewnia równoważny opis celu obrazu.[SC 1.1.1].

Wynik testów

Jeśli którykolwiek z powyższych testów zakończy się niepowodzeniem, test podstawowy 6.A-MeaningfulImage kończy się niepowodzeniem.

6.B Procedura testowa dla obrazów z pustą alternatywą tekstową

Identyfikator testu podstawowego: 6.B-DecorativeImage

Identyfikacja treści

Znajdź wszystkie obrazy (w tym obrazy tła), które mają pustą alternatywę tekstową.

Instrukcja testowania

  1. Sprawdź, czy alternatywa pustego tekstu została przypisana programowo przy użyciu jednej z poniższych technik [KS 1.1.1]:
    • Obraz jest oznaczony jako dekoracyjny.
    • Obraz jest oznaczony jako artefakt.
    • Obraz jest tylko częścią tła, nagłówka, stopki lub znajduje się na ukrytej warstwie.
  2. Potwierdź, że żaden z poniższych warunków nie jest prawdziwy [KS 1.1.1]:
    • Obraz jest jedynym sposobem na przekazanie istotnych informacji.
    • Obraz jest w kolejności tabulacji.
    • Obraz jest obrazem funkcjonalnym, który inicjuje działanie.

Wynik testów

Jeśli którykolwiek z powyższych testów zakończy się niepowodzeniem, test podstawowy 6.B-DecorativeImage kończy się niepowodzeniem.

6.C Procedura testowa dla captcha - nie dotyczy dokumentów

Identyfikator testu podstawowego: 6.C-Captcha

Captcha nie są zaimplementowane w dokumentach innych niż internetowe, więc ten test nie ma zastosowania. Nie został on usunięty w celu zachowania spójności z Podstawą testowania Web.

Wynik testów

Test podstawowy 6.C-Captcha nie ma zastosowania do dokumentów.

6.D Procedura testowa dla obrazów tekstu

Identyfikator testu podstawowego: 6.D-ImageText

Identyfikacja treści

Zidentyfikuj wszelkie obrazy tekstu, z wyjątkiem przypadków, w których konkretna prezentacja tekstu jest niezbędna dla przekazywanych informacji (np. logotypy lub tekst, który jest częścią logo lub nazwy marki).

Instrukcja testowania

  1. Sprawdź, czy za pomocą tekstu nie można uzyskać takiej samej wizualnej prezentacji i efektu, jak za pomocą obrazu tekstu. [KS 1.4.5]
  2. Sprawdź, czy obraz tekstu można dostosować wizualnie do wymagań użytkownika. [KS 1.4.5]
    • Na przykład zawartość dokumentu umożliwia ustawienie czcionki, rozmiaru, koloru i tła, a wszystkie obrazy tekstu są następnie dostarczane na podstawie tych ustawień (np. SmartArt, grafika tekstowa).

Wynik testów

Jeśli którykolwiek z powyższych testów zakończy się niepowodzeniem, test podstawowy 6.D-ImageText kończy się niepowodzeniem.

Poradnik: Wskazówki dotyczące usprawniania procesu testowego

brak

Techniki WCAG 2.2

Przy opracowywaniu tej procedury testowej, wzięto pod uwagę następujące wystarczające techniki i typowe błędy:

Opracowania