Wymagania dostępności
-
1.1.1 Treść nietekstowa - poziom A: Wszelkie treści nietekstowe przedstawione użytkownikowi mają swoją alternatywę tekstową, która pełni tę samą funkcję, z wyjątkiem sytuacji opisanych poniżej.
- Kontrolki użytkownika i wprowadzanie danych przez użytkownika: Jeśli treść nietekstowa jest kontrolką użytkownika lub polem wprowadzania danych, wtedy posiada nazwę opisującą jej przeznaczenie. (Kryterium sukcesu 4.1.2 podaje dodatkowe wymagania dotyczące kontrolek oraz wprowadzania danych przez użytkownika.)
- Media oparte na czasie: Jeśli treścią nietekstową są media oparte na czasie, wtedy alternatywa tekstowa zawiera przynajmniej opisowe określenie treści nietekstowej. (Wytyczna 1.2 podaje dodatkowe wymagania, jeśli chodzi o media.)
- Test: Jeśli treść nietekstowa jest testem lub ćwiczeniem, które utraciłoby swój sens ze względu na przedstawienie tej samej treści w postaci tekstu, wtedy alternatywa w postaci tekstu podawać powinna przynajmniej opis pozwalający zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
- Odczucie zmysłowe: Jeśli treść nietekstowa ma za zadanie przede wszystkim tworzyć konkretne odczucie zmysłowe, wtedy alternatywa w postaci tekstu jest opisem pozwalającym zrozumieć przeznaczenie treści nietekstowej.
- CAPTCHA: Jeśli celem treści nietekstowej jest potwierdzenie, że do treści ma dostęp człowiek, a nie komputer, wtedy zapewnia się alternatywę w postaci tekstu, która identyfikuje oraz opisuje cel treści nietekstowej. Zapewnia się również alternatywne zabezpieczenia typu CAPTCHA, dostosowane do różnych możliwości percepcji użytkowników, uwzględniając różne rodzaje niepełnosprawności.
- Cele dekoracyjne, formatowanie, treść niewidoczna: Jeśli treść nietekstowa pełni funkcję czysto dekoracyjną, używana jest do formatowania wizualnego lub też nie jest przedstawiana użytkownikowi, powinna być wdrożona w sposób umożliwiający technologiom wspomagającym jej zignorowanie.
-
1.4.5 Obrazy tekstu - poziom AA: Jeśli wykorzystywane technologie mogą przedstawiać treść wizualnie, do przekazywania informacji wykorzystuje się tekst, a nie obraz tekstu, z wyjątkiem następujących sytuacji:
- Możliwy do dostosowania: Obraz tekstu może być dostosowany wizualnie do wymagań użytkownika;
- Istotny: Prezentacja tekstu w postaci graficznej jest istotna dla zrozumienia przekazywanej informacji.
Uwaga: Tekst, który jest częścią logo lub nazwy własnej produktu, jest w tym przypadku uznawany za istotny.
- 4.1.2 Nazwa, rola, wartość - poziom AA: Dla wszystkich komponentów interfejsu użytkownika (w tym, ale nie tylko, elementów formularzy, łączy oraz komponentów wygenerowanych przez skrypty) nazwa oraz rola mogą być określone programowo; stan, właściwości oraz wartości, które mogą być ustawione przez użytkownika, mogą również być ustawione programowo; powiadomienie o zmianach w tych elementach dostępne jest dla programów użytkownika, w tym technologii wspomagających.
Uzasadnienie metody testowej
- Testowanie obrazów ocenia obrazy jako elementy zakodowane, aby ustalić, czy autor treści określił je jako znaczące lub dekoracyjne. Istnieją jednak pewne scenariusze, opisane w testach, w których programowe określenie autora może być nieprawidłowe.
- Testy wykorzystują wskazówki z samouczka WAI W3C Images Tutorial
- Wszystkie obrazy znaczące i dekoracyjne muszą zostać ocenione. Do obrazu może mieć zastosowanie wiele testów.
Ograniczenia, założenia lub wyjątki
- Obraz, który ma alternatywę w postaci niepustego tekstu alternatywnego, został uznany przez autora treści za znaczący. Autor zdecydował, że ten obraz nie powinien być ignorowany przez technologię wspomagającą.
- Obraz, który ma pusty tekst alternatywny, został uznany przez autora treści za dekoracyjny. Autor zdecydował, że ten obraz powinien być ignorowany przez technologię wspomagającą.
- Powszechnie używane formaty obrazów to .jpg, .png, .svg, .gif, .tiff, .bmp. W użyciu są również inne formaty graficzne, które powinny być brane pod uwagę w tym teście.
- Cele dekoracyjne, formatowanie, treść niewidoczna: Jeśli treść nietekstowa pełni funkcję czysto dekoracyjną, używana jest do formatowania wizualnego lub też nie jest przedstawiana użytkownikowi, powinna być wdrożona w sposób umożliwiający technologiom wspomagającym jej zignorowanie.
- Obrazy tekstu, które są niezbędne do przekazywania informacji, są wyłączone z KS 1.4.5. Tekst, który jest częścią logo lub nazwy własnej produktu, jest w tym przypadku uznawany za istotny.
- Definicja obrazu tekstu zawiera uwagę: „Uwaga: Nie dotyczy to tekstu znajdującego się na obrazie, w którym ważna jest inna treść wizualna.” Przykładami takich obrazów są wykresy, zrzuty ekranu i diagramy, które wizualnie przekazują ważne informacje nie tylko za pomocą tekstu.
6.A Procedura testowa dla obrazów z niepustą alternatywą tekstową
Identyfikator testu podstawowego: 6.A-MeaningfulImage
Identyfikacja treści
Znajdź wszystkie obrazy, które mają niepustą alternatywę tekstową (kombinację dostępnej nazwy i dostępnego opisu) zgodnie z mapowaniami API dostępności HTML 1.0 dla img.
Instrukcja testowania
- Potwierdź, że żaden z poniższych warunków nie jest prawdziwy:
- Obraz jest związany z projektowaniem/formatowaniem dokumentu i może zostać zignorowany przez technologię wspomagającą bez utraty znaczenia dokumentu.
- Obraz nie jest widoczny w dokumencie.
- Sprawdź, czy niepusta tekstowa alternatywa (połączenie dostępnej nazwy i dostępnego opisu) zapewnia równoważny opis celu obrazu.[SC 1.1.1].
Wynik testów
Jeśli którykolwiek z powyższych testów zakończy się niepowodzeniem, test podstawowy 6.A-MeaningfulImage kończy się niepowodzeniem.
6.B Procedura testowa dla obrazów z pustą alternatywą tekstową
Identyfikator testu podstawowego: 6.B-DecorativeImage
Identyfikacja treści
Znajdź wszystkie obrazy (w tym obrazy tła), które mają pustą alternatywę tekstową.
Instrukcja testowania
- Sprawdź, czy alternatywa pustego tekstu została przypisana programowo przy użyciu jednej z poniższych technik [KS 1.1.1]:
- Obraz jest oznaczony jako dekoracyjny.
- Obraz jest oznaczony jako artefakt.
- Obraz jest tylko częścią tła, nagłówka, stopki lub znajduje się na ukrytej warstwie.
- Potwierdź, że żaden z poniższych warunków nie jest prawdziwy [KS 1.1.1]:
- Obraz jest jedynym sposobem na przekazanie istotnych informacji.
- Obraz jest w kolejności tabulacji.
- Obraz jest obrazem funkcjonalnym, który inicjuje działanie.
Wynik testów
Jeśli którykolwiek z powyższych testów zakończy się niepowodzeniem, test podstawowy 6.B-DecorativeImage kończy się niepowodzeniem.
6.C Procedura testowa dla captcha - nie dotyczy dokumentów
Identyfikator testu podstawowego: 6.C-Captcha
Captcha nie są zaimplementowane w dokumentach innych niż internetowe, więc ten test nie ma zastosowania. Nie został on usunięty w celu zachowania spójności z Podstawą testowania Web.
Wynik testów
Test podstawowy 6.C-Captcha nie ma zastosowania do dokumentów.
6.D Procedura testowa dla obrazów tekstu
Identyfikator testu podstawowego: 6.D-ImageText
Identyfikacja treści
Zidentyfikuj wszelkie obrazy tekstu, z wyjątkiem przypadków, w których konkretna prezentacja tekstu jest niezbędna dla przekazywanych informacji (np. logotypy lub tekst, który jest częścią logo lub nazwy marki).
Instrukcja testowania
- Sprawdź, czy za pomocą tekstu nie można uzyskać takiej samej wizualnej prezentacji i efektu, jak za pomocą obrazu tekstu. [KS 1.4.5]
- Sprawdź, czy obraz tekstu można dostosować wizualnie do wymagań użytkownika. [KS 1.4.5]
- Na przykład zawartość dokumentu umożliwia ustawienie czcionki, rozmiaru, koloru i tła, a wszystkie obrazy tekstu są następnie dostarczane na podstawie tych ustawień (np. SmartArt, grafika tekstowa).
Wynik testów
Jeśli którykolwiek z powyższych testów zakończy się niepowodzeniem, test podstawowy 6.D-ImageText kończy się niepowodzeniem.
Poradnik: Wskazówki dotyczące usprawniania procesu testowego
brak
Techniki WCAG 2.2
Przy opracowywaniu tej procedury testowej, wzięto pod uwagę następujące wystarczające techniki i typowe błędy:
- C9: Użycie CSS do dodawania obrazów dekoracyjnych
- G143: Zapewnienie tekstu alternatywnego opisującego zadanie CAPTCHA
- G144: Zapewnienie, że strona internetowa zawiera inny CAPTCHA służący temu samemu celowi przy użyciu innej modalności
- H36: Użycie atrybutów alt dla obrazów używanych jako przyciski przesyłania
- H37: Użycie atrybutów alt w elementach img
- H67: Użycie pustego tekstu alternatywnego i nieużywanie atrybutu title w elementach img dla obrazów, które powinny być zignorowane przez technologię wspomagającą
- H86: Zapewnienie tekstowych alternatyw dla sztuki ASCII, emotikonów i tekstu szyfrowanego
-
PDF1: Stosowanie alternatyw tekstowych do obrazów za pomocą wpisu Alt w dokumentach PDF
-
PDF4: Ukrywanie obrazów dekoracyjnych za pomocą znacznika Artifact w dokumentach PDF
- F3: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu użycia CSS do osadzania obrazów, które przekazują ważne informacje
- F20: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 i 4.1.2 ze względu na brak aktualizacji tekstów alternatywnych w przypadku wystąpienia zmian w treści nietekstowej
- F30: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 i 1.2.1 z powodu użycia alternatyw tekstowych, które nie są alternatywne (np. nazw plików lub tekstu zastępczego)
- F38: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu pominięcia w HTML atrybutu alt dla treści nietekstowych wykorzystywanych wyłącznie w celach dekoracyjnych
- F39: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 ze względu na dostarczenie tekstu alternatywnego, który nie jest pusty (np. alt=”spacja” lub alt=”obraz”) dla obrazów, które powinny zostać zignorowane przez technologię asystującą
- F65: Niespełnienie kryterium sukcesu 1.1.1 z powodu pominięcia atrybutu alt lub tekstu alternatywnego w elementach img, elementach area i polach typu “image”